måndag 20 september 2010

Fyra nyanser av lila

Nyligen städade jag lillfisens garderob och sorterade ut allt som var för smått. Det blev ganska uppenbart att jag behöver köpa nya kläder/sätta mig vid maskinerna relativt omgående. Mest gapar hålen tomma på hyllan för långärmade tröjor.

I fredags kväll fick jag ett ryck och sydde ihop två tröjor när lilla fröken somnat. De blev väldigt lyckade båda två. Den första användes direkt dagen efter och ligger och skäms i tvättkorgen med fläckar efter lakritsglass – den behöver ni inte få se just nu med andra ord.

Den andra användes idag, och jag lyckades knäppa lite bilder – dock är kameran dålig (obs kameran – inte fotografen ;-)) så bilderna är inget vidare – de får därmed också vänta på sig. 

Om jag inte får häcken ur (ganska troligt) så var det dessa två modeller jag sydde)

Bild 1Bild 2

Båda syddes i storlek 92, utan sömnsmån i sidorna samt förlängdes. Annars ganska lika original. Bra modeller båda två och jag lär nog sy mer av dem.

 

Nu till det lila!

Idag färdigställdes en kjol. Kjolar är något vår lilla tjej knappt har några alls av. I somras hade hon mest klänningar och ärligt talat är det ju ett ganska opraktiskt plagg nu när overallstider närmar sig med stormsteg.

 

I vilket fall som helst. I samma tidning (Ottobre 1/09) som jag hittade tröjorna i, fanns det en kjolmodell (nr 19) och jag gick loss på den med resultatet nedan.

 

IMG_0395 Modell: Ottobre 1/09, modell 19. Storlek 92

Tyg: Lila smalspårig manchester från Stoff och Stil, småblommigt tyg från en tygaffär i Chicago, Sammetsband från Panduro samt spets från lådorna.

Plus: En kjol till garderoben, lillfisen hade den på sig över byxorna när hon fick den och var glad. Rynkfoten till min Overlock! I love it!

Minus: Jag sydde först fickor som på originalet, men det var knepigt! Jag plus zigzag-band i kombination med väldigt rundade former var inte “a match made in heaven”. Det fick bli en vanlig applikation istället. Sedan var det ju frågan om användningen då…

1 kommentar:

  1. Vilken söt kjol! Har också skaffat mig en rynkfot till OL men dragit mig för att börja använda den. Känns som om det kommer att ta jättelång tid att lära mig och tid är det jag inte har just nu :(

    SvaraRadera