måndag 26 juli 2010

På syfronten något nytt

Det har inte sytts mycket här under semestern. Först så var det underbart väder och med 30 grader ute blir det oliiiidligt i syrummet som ligger på sydsidanav huset. Dessutom hade vi besök under två veckor då svärmor och svärfar var på långväga besök.

Några saker har sytts dock, det mesta får förbli obloggat för jag kommer nog inte orka gräva fram det ur garderober och tvättkorgar för att försöka knäppa en bild eller två.

 
Nu när vädret inte varit lika underbart, har jag passat på att sy lite. Igår/idag har jag sytt mig ett plagg. Ja ni läste rätt. Sytt MIG ett plagg!
Jag blev så sugen på en tunika och insåg att bästa sättet att få en är att sy en. 
Så det bläddrades hejvilt genom en stor del av mina mönster. och tillslut föll valet på en modell i Allt om handarbete från 2009.

Jag ritade av mönsterdelarna och stod länge i tygskåpet med vävda tyger och velade. Jag ville offra något kärt tyg, men samtidigt välja ett tyg så att jag faktiskt kunde ha på mig resultatet om det blev bra. Valet föll på ett par loppistyger som inhandlades för snart 1,5 år sedan.

 

Det var inte mycket som gick rätt varken igår eller idag. Men nu är tunikan sånär som klar. Saknas gör en rullfåll, ett par hällor till midjebandet och en snygg lösning för det senare för jag ska inte knyta det på ryggen i framtiden.

 

Tunika framTunika fram

 

Mönster: Allt om handarbete 3/2009. Modell 108 – Tunika med rynkor. Strl. 36.

Jag har ändrat halsringningen, rynkningen, bakstycket, ärmarna samt längden. Lagt till volang, midjeband och resår i ärmarna. Men sidosömmarna är som originalet. Typ ;-)

Tyg: Loppisfynd

Minus: Ibland går det lite väl snabbt. Då får sprätten jobba intensivt.

Plus: Det blev en tunika! Som passar mig. Det här var roligt och gav mersmak!

8 kommentarer:

  1. Känner igen det med varmt syrum jag fick ta upp fläkten under de varmaste dagarna för att inte rinna bort.

    Tunikan är jättefin jag gillar ärmarna.

    SvaraRadera
  2. Superfin!
    /Memlin

    SvaraRadera
  3. Väldigt snyggt!!! Fin modell och bra tygval.

    SvaraRadera
  4. Men shit vad snygg! Superfin! Ser fram emot fler alster från dig under hösten!

    SvaraRadera
  5. Denna skulle jag vilja ha! Vad duktig du är Linda, värsta proffset!

    SvaraRadera