måndag 5 april 2010

Sommartider Hej Hej!

Vilken underbar påskhelg det har varit!
Vi har hunnit med grillpremiär och även premiärcyklat för säsongen. Det har varit strålande sol och vi har varit utomhus mest hela dagarna så just nu har det ju inte blivit så mycket sytt, men det finns ju ändå mer tid över så lite har jag hunnit med. Dock har jag en hel del obloggat som också borde redogöras för någon gång.


Nu tänkte jag visa er ett projekt till storasyster. För ganska länge sedan hittade hon ett tyg i en av garderoberna som hon helt och fullt föll för, jag hade å andra sidan sedan länge sett ut ett sött jackmönster till henne – varför inte kombinera de två?

Dock gick det lite troll i detta projekt. När vi hade ritat av alla mönsterdelar kom det massot av annat emellan. När jag väl tänkte klippa ut delarna insåg jag att tyget inte skulle räcka till. Alltså fick vi införskaffa nytt tyg (Åh Nej ;-) ). Storasyster ville gärna ha lyxfleece efter att ha klämt på Stoff och Stils variant. Tyget kom och tvättades men jag kom mig inte för att göra något mer.

Förra helgen var det så dags, jag köpte en billig filt från Jysk som fick offras för att testa mönster och passform, tur var det för det visade sig att armhålen var på tog för trånga!
Jag fick rita om armhål och ärmar, halshål och krage. Annars stämde det rätt så bra.


När jag klippt till delarna och började sy uppenbarade sig ett nytt problem. Jackan är konstruerad med ok såväl fram som bak och mot dessa skall fram och backstyckena rynkas. Att rynka lurvig lyxfleece är inte något att rekommendera. Det såg endast ut som att jag sytt fel när jag sydde ihop delarna. *suck* Jag freestylade till sidosömmarna och hoppades på tur.


När jag väl fått börja sy gick allt snabbt, efter att ha klippt ut delarna när lillan sov middag och påbörjat sömnaden, färdigställdes den på kvällen när resten av familjen sov.
På påskafton gömdes den inpackad och storasyster fick leta efter den samtidigt som hon var på jakt efter sitt påskägg.

Som hon älskar jackan! Kärlek vid första ögonkastet. Sedan hon fick den igår har den endast lämnat hennes kropp när hon sov – det var dock motvilligt :-)

 

storasyster den mjukaste sidan in 

namnband

 

Mönster: Allt om Sömnad 12/December 2009

Tyg: Lyxfleece från Stoff och Stil

Plus: Storasyster älskar sin jacka!

Minus: Flera ställen skulle kunna vara snyggare sydda, det är svårt att se vart man syr i detta tyg – å andra sidan är det ganska förlåtande av samma anledning ;-) Sedan så skulle jag ju kunna gjort ett seriöst försök att mönsterpassa istället för som det är nu, bara nästan mönsterpassa det…

Tyget dammar som bara den, helt sjukt!

1 kommentar: