tisdag 2 mars 2010

Tossor till dagis

För ett par veckor sedan när jag hämtade det lilla yrvädret på dagis satt det en liten nallebjörn på hennes fack som meddelade att det behövdes sockar. Någonstans där eller här har hennes raggsockar gömt sig och eftersom hon sover middag ute i vagnen så blev det såklart lite kallt – sova med vinterskor är inte speciellt praktiskt det heller.

 

Det fanns ingen tid för att åka och handla den kvällen så vad gör man? Jo man syr såklart ett par tossor.

Jag bläddrade genom böcker och tidningar och hittade ett tossmönster i Ottobre 4/2004.

Ändrade och la till ett lager foder, så mina tossor har tre lager tyg.

 

 tossor tossor

 

Mönster: Ottobre 4/2004

Tyg: Smalspårigmanchester från Stoff och Stil, flanell från USA och fleece från en slaktad filt som foder.

Plus: Att jag faktiskt kan sy! Tänk så smidigt och praktiskt.

Minus: De blev lite små i foten, lite mera utrymme hade inte skadat även om det fungerar nu med.

Sedan så skulle jag nog (om jag syr ett par till) antingen sy i ett tajtare resårband eller kardborre/knytband så man kan få tossan att sitta lite tajtare runt underbenet.

7 kommentarer:

  1. Gud, vad duktig du är! Tossorna ser ju köpta ut! Eller ja, du förstår hur jag menar, hoppas jag. :) Och sommarklänningen i förra inlägget är alldeles ljuvlig! Förstår att du är rejält nöjd med den. :)

    Om du vill och är intresserad finns min kompis egendesignade tyger att skåda (och beställa om man så vill) på hennes blogg nu - gulludden.blogspot.com. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag ska inte svära, men pilutta vad fina dom blev!!

    SvaraRadera
  3. Väldigt gulliga tossor. Jag har sneglat lite på ett pdf-mönster på etsy på ett par liknande. Kanske måste slå till på det.

    SvaraRadera
  4. Va kul att du hittat till min blogg, välkommen :) Åh va kul för mig att läsa din fina blogg, du syr ju också jättemycke fina saker!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Äh, förlåt men det förra inlägget blev alldeles knas så jag tog bort det :)

    Jag tycker att tossorna blev jättebra och fina! Tyget och färgen känns så klassiskt, det är alltid inne. Saknar verkligen tiden då Leo var liten och nöjde sig med att sitta i vagnen med sköna tossor, nu är det bara gummistövlar som gäller när vi ska ut :)

    SvaraRadera