tisdag 5 januari 2010

Välkommen in till mitt krypin

Jag inleder mitt första inlägg på den här på bloggen med att visa mitt ny-piffade syrum.

 

Tanken är att i denna blogg skall mitt syintesse få ensamt utrymme och i den gamla bloggen ska jag, som det var tänk från början, fokusera på sådant som är av lite mer intresse för familj och vänner långt bort.

 

Den senaste tiden har jag spenderat väldigt mycket mer tid i mitt syrum än vad jag gjort på länge. Dels beror på det på att det varit jul- och nyårsledigt och därmed har det funnits mer tid hemma. Dels beror det på att vi gjort en liten mini-makeover i syrummet, som inneburit mera tid i rummet i fråga både för att göra klart men även för att sy då det är roligare att vara där nu.

 

Rummet är ett långsmalt rum med fönster mot söder. Vi använde det från början till “garderobsrum” eftersom vi hade tre stora garderober över när vi flyttade in. Sedan hamnade ett skrivbord där och en strykbräda och då kändes det lämpligt att ställa upp gamla symaskinen också.

 

 

När man kommer in i syrummet har man direkt till höger den nybyggda ‘klipp- och rithörnan’. Basen är två underskåp som vi sparade när vi gjorde om lite i badrummet/tvättstugan tidigare i vintras.
Lite nya handtag, ny bänkskiva och ny förvaring har gjort det till en superb arbetsplats!

Här är det numera ett nöje att stå och rita mönster eller klippa tyg.
Bra arbetshöjd, bra belysning och alla saker nära till hands.

 

 

ordning

På hyllorna finns   mönsterböcker, tidningar och 

instruktionsböcker.

 

Här har jag även sorterat in alla färdigritade mönster i lådor eller pärmar utefter vad det är för typ av plagg och i vilken storlek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitt emot dörren står skrivbordet med symaskinerna, samt en bokhylla som inte syns i bild som rymmer diverse syrelaterade prylar.

 

 

 

 

Sista bilden visar långsidan i rummet, där har vi de tre stora garderoberna jag skrev om i början av inlägget. I dagsläget har mitt tyglager tagit över hälften av dessa.

 

Med tanke på hur sällan jag får tid att sy och hur ofta jag köper nya tyger är det väl endast en tidsfråga innan jag annekterat resterade
hyllmetrar i de andra garderoberna. Oh nej ;-)

 

 

 

 

 

Ja det var allt för denna gång, eftersom jag faktiskt sytt en hel del i mitt fina syrum så kanske jag till och med kan komma mig för att fota och blogga om alstren? Men hej, vi ska inte överdriva nu va?

7 kommentarer:

  1. Jag gillar nya syrummet, inte alls avis ;)
    OCH nya bloggen med, tiptop :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! :0) Vilket otroligt snyggt syrum! Säger som Pumla, inte alls avis! *håller fingrarna i kors*

    SvaraRadera
  3. wow!! vill du komma hit och röja i mitt kaos? :-D
    jättefint med lila och grönt

    SvaraRadera
  4. Wow, vilket flått syrum, det inbjuder till att sy tycker jag. Snyggt och prydligt det gillar jag oxå men det brukar inte bli det så länge.
    Jättefina kläder du har sytt och vilken snygg ny blogg du har!

    SvaraRadera
  5. wow, så fint du har. Önskar jag kunde ha lika planerat och ffa ordning och reda. Jag har försökt lägga till din blogg i blogglistan men vet inte om det funkade... blev något konstigt. Du har gjort mycket fint:)

    SvaraRadera
  6. Jättefint syrum! Mitt är mer praktiskt inriktat än estetiskt, men det funkar :)

    SvaraRadera
  7. Åh vad härligt det skulle varit att ha ett eget syrum. Här blir man tvungen att asa fram maskinerna dag efter dag för att de inte ska bli förstörda av klåfingriga små barn.

    SvaraRadera